انواع پروتز ثابت و متحرک دندان و هزینه آن

انواع پروتز ثابت و متحرک دندان و هزینه آن

تا به حال نام پروتز دندان را شنیده اید؟ پروتز ثابت دندان که در میان افراد با نام روکش و پروتز متحرک که با نام دست دندان شناخته می شود، جایگزینی برای دندان از دست رفته است. دندان ممکن است به هر دلیلی مانند شکستگی، پوسیدگی عمیق و پس از عصب کشی و سایر موارد از دست برود یا ضعیف شود و نیاز به پروتز داشته باشد. پروتز دندان، جدا از مبحث زیبایی دهان جهت پرکردن جای خالی دندان، خاصیت درمانی نیز دارد و دندانِ بدون روکش دیر یا زود از بین می رود.در این مقاله درباره انواع پروتز ثابت و متحرک دندان و هزینه آن صحبت میکنیم.

چند نوع پروتز دندان وجود دارد؟

پروتزهای دندانی به دو دسته ثابت و متحرک و ایمپلنت تقسیم می شوند که بنا به تشخیص دندانپزشک متخصص، نیاز بیمار و تعداد دندان های ناقص نوع مناسب تجویز می شود.

پروتز ثابت

اگر یک یا چند دندان فرد از دست برود، پروتز ثابت یا اصطلاحا روکش دندان، برای پر کردن جای خالی آن تجویز می شود.این نوع پروتز در مواردی مانند شکستگی دندان، سوار شدن روی پیچ ایمپلنت و … به کار می رود. در ابتدا قالبگیری دندان مورد نظر، توسط دندانپزشک در مطب انجام شده و سپس قالب جهت ساختن پروتز به لابراتوار فرستاده می شود.

پس از آماده سازی توسط لابراتوار، پروتز ثابت توسط دندانپزشک در ابتدا با چسب موقت در دهان چسبانده می شود و پس از مدتی کوتاه در صورت عدم مشکل برای فرد در هنگام جویدن غذا و تکلم، چسب دائم جایگزین چسب موقت شده و روکش برای همیشه در جای خود سفت می شود.
بریج دندان جایگزین ثابت دیگری است برای افرادی که بیش از یک دندان از دست رفته داشته باشد و این پروتز نقش پل یا پایه میان دو دندان را ایفا کرده و فضای خالی بینشان را پر می کند.

پروتز متحرک

چنانچه فردی به هر دلیلی تمام دندان های خود را از دست داده باشد، می تواند از پروتز متحرک استفاده و آن را جایگزین دندان های از دست رفته خود کند. این پروتزها ظاهرشان شبیه دندان طبیعی است و مانند آن ها نیاز به شستشو و مراقبت دارند.                                                                                                                                                                                                                                                             اگر به هر دلیلی امکان استفاده از پروتز ثابت در دهان نباشد، از پروتز های متحرک استفاده می شود که هر زمان میتوان آن را از دهان خارج کرد و دوباره گذاشت.

کسانی که همه دندان های خود را از دست داده اند و هزینه ایمپلنت برایشان به صرفه نیست، می توانند از پروتزهای متحرک برای جایگزین دندان هایشان استفاده کنند. یکی از معایب این روش تحلیل رفتن لثه به مرور زمان است که به این خاطر  بهتر است هر شش سال یک بار، پروتز قدیمی جایگزین یک پروتز جدید شود.

انواع پروتز متحرک شامل دست دندان مصنوعی، پروتز پارسیل و اوردنچر می باشد که هرکدام با توجه به مشکلات دندانی خاصی تجویز می شوند.

پروتز پارسیل

این نوع پروتز متحرک جایگزینی برای یک یا چند دندان است که دچار نقص شده اند. در صورتی که همه دندان ها مشکل داشته باشند نمیتوان از این پروتز استفاده کرد. پروتز پرسیل را می توان هر زمان از دهان خارج کرد و دوباره گذاشت و در صورت رعایت بهداشت تا چند سال دوام دارند.

دست دندان

دست دندان یا پروتز کامل برای فردی کاربرد دارد که همه دندان های خود را به هر دلیلی از دست داده باشد و شرایط یا هزینه انجام ایمپلنت را نداشته باشد که در این مورد دست دندان مصنوعی یا پروت کامل تجویز می شود.

اُوردنچر

پروتز اوردنچر مانند دست دندان برای افرادی مناسب است که تمام دندان های خود را از دست داده باشند. با این تفاوت که این پروتز روی پایه یا پیچ ایمپلنت در لثه قرار می گیرد و به واسطه این پایه و چفت و بست با آن، جابجا نمی شود، جویدن مواد غذایی را برای فرد راحت تر می کند و اعتماد به نفس بیشتری را نسبت به دست دندان معمولی، به فرد می دهد.
قیمت اُوردنچر بسته به تعداد پروتز و همینطور پایه ایمپلنت متغیر می باشد. هرچه تعداد پایه های ایمپلنت بیشتر باشد، نتیجه مطلوب تری به دست خواهد آمد. این روش همچنین دوام زیادی دارد و با مراقبت های منظم، می توان سال ها آن را حفظ کرد.

مزایای پروتز دندان

از آنجاییکه پروتزهای دندانی جایگزینی برای جای خالی دندان از دست رفته می باشند، هر فردی که با چنین مشکلی مواجه شود و بر اثر حادثه، بیماری و یا عوامل دیگر یک یا چند دندان خود را از دست دهد، می تواند از این روش بهره ببرد و زندگی روزمره خود را از سر بگیرد.

انجام پروتز پس از عصب کشی

هنگامی که عصب دندان آسیب می بیند و بنا به تشخیص دندانپزشک، عصب کشی صورت می گیرد، پروتز یا اصطلاحا روکش، بایستی روی دندان ترمیم شده قرار بگیرد. در غیر اینصورت دندان ترمیم شدۀ بدون روکش، مستعد شکستن در طولانی مدت خواهد بود که فرد دچار خسارت های بیشتری می شود و چه بسا بدون روکش، دندان طبیعی خود را از دست بدهد.

مراقبت از پروتز دندان

پروتز دندان، همانند دندان های طبیعی فرد، برای دوام بیش تر، نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت منظم دارد که در زیر به چند نمونه اشاره می کنیم:
روزانه حداقل دو مرتبه مسواک بزنید. و از نخ دندان استفاده کنید.
مسواک مخصوصی که دندانپزشکتان توصیه کرده و برس نرمی دارد، را جایگزین مسواک معمولی کنید.
هنگام درآوردن پروتز از دهان، آن را درون محلول آب نمک تمیز قرار دهید و پس از آن دهانتان را نیز بشویید.
مراقب سر خوردن پروتز از دستتان و یا ضربه خوردن به آن باشید.
به ویزیت های ماهیانه یا سالانه پس از انجام کار، توجه کنید و آن ها را جدی بگیرید.

مراقبت از پروتز دندان
هزینه پروتز دندان

انجام پروتز دندان به دلیل صرفه اقتصادی که دارد جایگزین خوبی برای دندان از دست رفته می باشد. گرچه برای مثال، پروتز متحرک، زیبایی و ظاهر طبیعی روشی مانند ایمپلنت را ندارد، اما برای کسانی که خواهان صرف هزینه کمتری هستند، گزینه مناسبی به شمار می رود.
هزینه پروتز دندان شامل دو بخش هزینه لابراتور و دستمزد دندانپزشک متخصص می شود که بسته به مواد به کار رفته در ساخت و تعرفه دندانپزشک مورد نظر، متفاوت می باشد.

در کلینیک تخصصی دندانپزشکی مادر در کرج، می توانید با انجام مشاوره تخصصی قبل از انجام کار و برآورد هزینه پروتز، بهترین تصمیم را برای انتخاب روش ترمیم مورد نظر خود اتخاذ کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *