مراحل پست و کور دندان

مراحل پست و کور دندان

پست و کور روشی درمانی در دندانپزشکی است که به منظور حفظ دندان طبیعی فرد، پس از عصب کشی عمیق و قبل از انجام روکش، انجام می شود. در حقیقت پست میله ای کوچک است که به منظور جلوگیری از شکستن دندان، پس از عصب کشی در ریشه قرار می گیرد.
این کار باعث می شود دندان پس از ترمیم با عصب کشی، دوام بسیار طولانی تری داشته باشد. پست برای حفظ دوام دندان و تاج گذاشته می شود و از شکستن دندان جلوگیری می کند.

چه زمانی به پست و کور نیاز است؟

پست و کور زمانی توسط دندانپزشک پیشنهاد می شود که دندان پس از عصب کشی به حدی از بین رفته باشد که برای دوام آن، عصب کشی به تنهایی، چاره ساز نباشد و یا دندان هایی که میزان کمی از تاج آن ها باقی مانده باشد. در صورتیکه بیش از نیمی از تاج دندان سالم مانده باشد، معمولن نیازی به پست نمی باشد.

روش انجام پست و کور

پس از تشخیص دندانپزشک برای انجام پست و کور و بعد از عصب کشی کامل دندان، قالبی از ریشه تهیه و به لابراتور ارسال می شود تا پست ساخته شود. انتخاب سایز و شکل پست در اینجا اهمیت زیادی دارد، زیرا این موارد در مقاومت پست تاثیرگذارند. پستی که باریک و بلندتر باشد فشار کمتری را به دندان وارد می کند.
در مواردی که ریشه به دلیل تخریب شدید نیاز به درمان داشته باشد، نیز پس از درمان ریشه، نیاز به قرارگیری پست و کور است تا به نگهداری تاج کمک کند.

پست پیش از قرارگیری روکش، برای حفظ دوام دندان، در ریشه قرار می گیرد. گاها از پیچ کمکی نیز برای ایجاد مقاومت بیشتر در پست استفاده می شود. در این فرآیند پس از قراردادن پست در ریشه دندان، کور که تاجی مصنوعی است روی آن قرار می گیرد.
در مرحله نهایی بر اساس قالب، روکش در لابراتوار، ساخته شده و در ابتدا با چسب موقت و در نهایت با چسب دائمی روی ریشه چسبانده می شود.

انواع پست و کور دندان

پست و کور دندان در جنس های مختلفی در لابراتورها ساخته و عرضه می شوند که در اینجا به چند نمونه رایج آن می پردازیم.

  • پست ریختگی
  • پست فایبرگلاس
  • پست کامپوزیتی

پست و کور ریختگی از بقیه پست ها جنس بهتر و تحمل بیش تری دارد اما دندانپزشکان امروزه به دلیل انعطاف پذیری بالاتر، حفظ زیبایی لبخند و مقاومت بیش تر در برابر فشار، معمولن از پست های غیرفلزی استفاده می کنند. پست ریختگی معمولن از فلزاتی مانند استیل، تیتانیوم و سایر فلزات ریختگی ساخته می شود.
مزیت دیگر پست های غیرفلزی در شفافیت و سفید بودن رنگشان است که از نظر زیبایی مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد. دندان روکش شده با پست فلزی، ممکن است تیره تر جلوه کند و بعدتر به رنگ خاکستری روشن تغییر پیدا کند. بنابراین دندانپزشکان ترجیح می دهند به خصوص در دندان های جلو که از نظر زیبایی اهمیت بیش تری دارد از پست های غیرفلزی استفاده کنند.

پست بهتر است یا ایمپلنت؟

زمانی که دندان به میزانی تحلیل رفته باشد که عصب کشی به تنهایی چاره ساز نباشد، دو راهکار قابل انجام است:

*حفظ دندان اصلی و انجام پست و کور
*کشیدن دندان و جایگزینی با ایمپلنت

اغلب تلاش دندانپزشکان بر این است که ساختار دندان طبیعی حفظ شود. چنانچه قصد دارید دندان طبیعی خود را نگه دارید، پست و کور روش بسیار مناسبی برای این کار می باشد. دوام این روش حدود 13 سال است و شما پس از گذشت چندین سال، همچنان دندان طبیعی خود را با کمک پست حفظ می کنید.

و اما در ایمپلنت، دندان فرد کشیده می شود و پس از مراحل ریختن پودر استخوان، پیچ یا پایه ایمپلنت در محل ریشه به فک متصل می شود. پس از این مرحله و گذشت چند ماه، تاج دندان روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد و بدین صورت فرد صاحب دندانی دائمی خواهد شد که با رعایت بهداشت دهان، می تواند سال های زیادی ایمپلنت را حفظ کند.

البته باید توجه داشت که وضعیت دندان فرد و تشخیص دندانپزشک برای انجام ایمپلنت یا پست و کور بسیار تاثیرگذار و مهم است. در برخی موارد دندان و ریشه آن به قدری تحلیل رفته که پست و کور هم نمی تواند چاره ساز باشد و روش های جایگزین مانند ایمپلنت و بریج پیشنهاد می شود.

وجه تمایز دیگر مدت زمان دو روش می باشد که انجام ایمپلنت طی چندین ماه صورت می گیرد؛ چراکه شامل مراحل مختلفی اعم از ریختن پودر استخوان، نصب پایه و در نهایت تاج دندان است. برای انجام پست وکور اما، پس از اتمام عصب کشی، قالب گیری در لابراتوار انجام می شود و پست در ریشه قرار گرفته و درنهایت روکش روی دندان جایگذاری می شود و زمان زیادی طول نخواهد کشید.

هزینه پست و کور

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید هزینه پست و کور دندان است. در اینجا جنس پست و کور در تعیین هزینه آن نقش مهمی دارد و بسته به انتخاب فرد و تجویز پزشک هزینه نهایی برآورد می شود. این روزها با توجه به نوسان زیاد نرخ ارز نمی توان قیمت دقیقی را برای این روش ذکر کرد اما هزینه ای مابین 550 تا 750 هزار تومان را بایستی در نظر گرفت.

برای اطلاع دقیق از هزینه پست و کور دندان می توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی مادر در کرج تماس بگیرید. انجام پست و کور و عصب کشی به طور کامل در این کلینیک، در محیطی امن با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، توسط کادر پزشکی مجرب به مشتریان عزیز ارائه می شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *