مراحل کامل جرم گیری دندان

مراحل کامل جرم گیری دندان

علت تغییر رنگ دندان ها و زرد شدنشان، جرم یا پلاک های میکروبی است که از ترکیب باکتری های دهان و مواد غذایی مانند لایه ای روی دندان ها می نشیند. چنین لایه جرمی با مسواک زدن عادی از بین نمی رود و روش از بین بردن آن مراجعه به دندانپزشک و انجام جرم گیری است.

اگر توجهی به این جرم ها نشود، به مرور باعث بوی بد بدهان شده و سپس اسیدی می شوند و به دندان ها آسیب می رسانند. این پلاک های جرم روی دندان های افراد سیگاری زودتر تشکیل می شوند. انجام جرم گیری برای حفظ سلامت دندان، سالی یک بار توسط دندانپزشکان توصیه می شود.

 انواع روش های جرم گیری

جرم گیری به دو روش دستی و با لیزر توسط دندانپزشک انجام می گیرد. جرم گیری دستی به این صورت است که دندانپزشک با ابزار مخصوص نوک تیزی دندان ها را جرم زدایی می کند. این روش برای کسانی مناسب است که دندان هایشان جرم زیادی ندارد و نتیجه بهتری نیز می گیرند.

به طور کلی هرچه میزان جرم دندان بیشتر و عمیق تر باشد، به دلیل سخت تر کنده شدن، فرد درد بیشتری را تحمل می کند.

جرم گیری با لیزر،روش دیگری از جرم گیری هست که سرعت بیشتری دارد و جرم ها را سریع تر از بین می برد. برای این کار از دو دستگاه اولتراسونیک و پیزوالکترونیک استفاده می شود. جرم گیری با لیزر علاوه بر سرعت بالای کار، بدون درد می باشد و همچنین فرد دچار زخم و التهاب در لثه و دندان نمی شود. بنابراین این روش از عفونت لثه نیز جلوگیری می کند.

در روش اولتراسونیک آب با فشار دستگاه همراه با ارتعاش جرم ها را لایه برداری می کند. در این شیوه آب با فشار زیاد روی دندان اسپری می شود. این روش هیچ گونه احساس دردی در فرد ایجاد نمی کند.

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری

نقطه اشتراک بلیچینگ و جرم گیری در این است که هر دو باعث سفید شدن دندان ها می شوند، اما تفاوت آن ها در درجه سفیدی دندان است. در جرم گیری جرم و پلاک ها از روی دندان برداشته می شود و رنگ طبیعی دندان فرد دوباره ظاهر می شود. در این روش تغییر رنگ دندان در افراد سیگاری و کسانی که مصرف چای و قهوه بالایی دارند، بیشتر نمایان است.

در روش بلیچینگ رنگ دندان از طریق ماده ای که به درون آن نفوذ می کند، تغییر کرده و سفید می شود. ماده بلیچینگ رنگدانه های مواد غذایی که طی سالیان طولانی در دندان ها نفوذ کرده را حذف و باعث سفیدتر شدن دندان ها می شود.

تفاوت این دو روش در این است که جرم گیری تنها لایه های جرم روی دندان را بر می دارد، اما ماده بلیچینگ در دندان نفوذ کرده و با حذف رنگدانه ها، رنگ دندان را سفیدتر می کند. بنابراین اگر هدف شما دندان های بسیار سفید می باشد، روش بلیچینگ به شما کمک بیشتری خواهد کرد.

آیا جرم گیری به مینای دندان آسیب می زند؟

این باور قدیمی وجود دارد که جرم گیری به مینای دندان آسیب می رساند، اما این نظریه از نظر علمی تایید نشده است. مینای دندان ماده بسیار سختی است که به آسانی آسیب نمی بیند. علت این باور شاید حساس شدن دندان ها نسبت به غذاهای سرد و گرم، پس از جرم گیری باشد.

پلاک های جرم روی دندان ها لایه ای تشکیل می دهند که این لایه دندان مانند عایقی سطح دندان را می پوشاند. هنگامی که این لایه ها برداشته می شوند دندان گرما و سرما را بیشتر حس می کند. حساس شدن دندان ها پس از جرم گیری دائمی نیست و به تدریج از بین می رود.

بروساژ چیست؟

بروساژ یا پولیش دندان به منظور کامل شدن فرآیند جرم گیری صورت می گیرد. این عمل توسط یک ابزار با سر غلتک دار و ماده خمیری شکلی به نام پروفیلاکسیز روی دندان انجام می شود. بروساژ با تمیز کردن لکه های باقی مانده، باعث براق تر شدن سطح دندان و درخشندگی بیشتر آن می گردد. در این شیوه شستشوی دندان ها و کشیدن نخ دندانِ حرفه ای نیز انجام می گیرد.

مزایای جرم گیری دندان

جرم گیری دندان مزایای زیادی دارد که انجام آن ضمن داشتن دندان هایی سفید و زیبا سلامت بدن را نیز تضمین می کند. از بین رفتن بوی بد دهان یکی از مزیت های جرم گیری دندان است. لایه های جرم به مرور باعث بیماری های لثه می شوند و همچنین سلامت قلب را تهدید می کنند که از بین رفتنشان به سالم ماندن قلب و لثه کمک می کند.

پلاک های جرم به مرور باعث التهاب لثه و در نهایت پوسیدگی دندان ها می شوند. با جرم گیری به موقع، پوسیدگی دندان کاهش می یابد و از اینرو دندان های سالم تری خواهید داشت.

عوارض بعد از جرم گیری

پس از جرم گیری، فرد ممکن است مقداری درد، خونریزی لثه یا زخم های کوچک در لثه داشته باشد که از عوارض طبیعی و موقت جرم گیری می باشند و پس از گذشت چند روز به مرور بهبود پیدا می کنند. در این حالت شستشوی دهان با سرم شستشو یا آب نمک توسط پزشک توصیه می شود.

همچنین حساس شدن دندان ها به مواد غذایی سرد و گرم پس از جرم گیری طبیعی می باشد که این مورد نیز به مرور برطرف می گردد. برای از بین رفتن زودتر حساسیت دندان ها می توانید از خمیردندان های ضد حساسیت استفاده کنید.

مراقبت های پس از جرم گیری

پس از جرم گیری دندان رعایت یکسری نکات به منظور بالا بردن سلامت دندان ها توسط دندانپزشک به افراد توصیه می شود. تا یک روز پس از جرم گیری از خوردن مواد غذایی رنگ دار مانند چای، قهوه و … خودداری کنید. به صورت مرتب و هر بار به مدت 2 تا 4 دقیقه دندان ها را مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید. دهان خود را با محلول آب نمک یا سرم سدیم کلراید طبق تجویز دندانپزشک شستشو دهید. از خوردن مواد غذایی خیلی داغ یا خیلی سرد پس از جرم گیری خودداری کنید.

برای اطلاع دقیق از هزینه جرم گیری دندان می توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی مادر در کرج تماس بگیرید. انجام جرم گیری به طور کامل در این کلینیک، در محیطی امن با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، توسط کادر پزشکی مجرب به مشتریان عزیز ارائه می شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *