مراقبت بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان , به مدت 24 ساعت پس از کامپوزیت دندان از مصرف نوشیدنی های رنگی مانند نوشابه، چای و قهوه و نیز مصرف مواد آرایشی خودداری کنید پس از گذشت این مدت خوردن مواد رنگی بلا مانع است اما به طور کلی مصرف مواد خوراکی رنگ دار را به حداقل برسانید و در صورت استفاده از مواد خوراکی رنگی باید بلافاصله مسواک بزنید.

مواد کامپوزیت مثل دندان طبیعی فرد خاصیت رنگ پذیری دارند و چنانچه در مراقبت آنها کوتاهی شود موجب بروز لکه های رنگی یا تغییر رنگی دندان ها را شاهد خواهیم بود.قابل ذکر است که تغییر رنگ به مرور زمان ایجاد خواهد شد و باید هر چند وقت یکبار برای انجام پولیش دندان به مطب مراجعه نمایید.

چه نکاتی را باید برای بعد درمان رعایت کرد

  • دندان ها را به صورت مرتب و منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید.
  • جویدن یا گاز زدن غذا بعد از استفاده ونیر کامپوزیت موردی ندارد، اما از گاز زدن چیزهای سفت، شکستگی تخمه با لبه ی کامپوزیت ونیر ها خودداری کنید چون موجب آسیب و ساییدگی بخش مذکور می شود. در حین گاز زدن میوه های تابستانی مانند هلو و زردآلو مراقب باشید دندان ها محکم به هسته آن ها بر خورد نکند تا آسیب ببیند. در حقیقت تا وقتی که چیزی به دندان های شما اصابت نکند، کامپوزیت وینر های شما نخواهد شکست
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • بعد از انجام کامپوزیت دندان ها مخصوصا در برابر گرما و سرما حساس می شوند. این حساسیت ها به طور کلی چند هفته بعد از کمپوزیت رفع می گردد . اگر بیشتر از یک هفته طول کشید باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • چنانچه فرد هنگام خواب دندان قروچه می کند، بهتر است که از نایت گارد استفاده نماید.
  • طی فواصل زمانی معیینی برای حفظ سلامت دندان ها به دندان پزشک به منظور معاینه دندان ها مراجعه نمایید.
  • کامپوزیت ونیرها بعد از حدوداً ۵ الی ۸ سال بسته به مراقبت از کامپوزیت تعویض می شوند

در آخر خاطر نشان می کنیم که کامپوزیت دندان ماندگاری طولانی مدتی دارد و بیشترین موردی که در عمر آن تأثیر دارد مراقبتهای فرد است. اگر در رعایت نکات بهداشتی کوشا باشید و تغذیه تان بعد از کامپوزیت دندان مناسب باشد ماندگاری اش بسیار طولانی می شود و تا مدتها نیازی به پولیش ندارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *