مزایا و معایب فلورایدتراپی

مزایا و معایب فلورایدتراپی

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که به ساخت دندان های محکم و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی کمک می کند. فلوراید درمانی یا فلورایدتراپی برای افرادی که دندان هایشان در معرض پوسیدگی قرار دارد، مفید می باشد. اینگونه درمان ها، معمولن روش های حرفه ای با استفاده از غلظت بالای فلوراید است که دندانپزشک برای بهبود سلامت و کاهش خطر ایجاد پوسیدگی روی دندان های فرد اعمال می کند.
این روش های درمانی در مطب ممکن است به شکل محلول، ژل، کف یا لاک انجام شوند. برخی از روش های درمانی نیز نیز وجود دارند که افراد می توانند آن ها را تحت نظر دندانپزشک در خانه انجام دهند. سلامت ضعیف دهان و دندان علاوه بر خرابی دندان ها و بیماری های لثه می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها از جمله مشکلات قلب و عروقی شود.

مزایای فلورایدتراپی

فلورایدتراپی مزایای زیادی برای دندان ها دارد. این روش باعث می شود مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفات از طریق مینای دندان جذب شود. دندان ها برای ترمیم مینای ضعیف شده این مواد معدنی را دوباره جذب می کنند. این ماده با ساختار دندان ادغام می شود و مینای دندان را در برابر باکتری ها و پوسیدگی مقاوم تر می کند.
مزایای فلورایدتراپی شامل این موارد می باشد:
کاهش پیشرفت پوسیدگی
افزایش عمر دندان های شیری
کاهش بیماری های لثه
جلوگیری از از بین رفتن زودهنگام دندان ها
کاهش بیماری های قلبی و عروقی

معایب فلورایدتراپی

عارضه فلوروز

شایع ترین عارضه جانبی مصرف فلوراید تغییر رنگ دندان ها می باشد. فلوروز یا اصطلاح دندان گچی عارضه ای است که باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان و تغییر رنگ آن ها می شود. فلوروز زمان رشد دندان های اصلی و هنگامی اتفاق می افتد که کودک فلوراید زیادی را قورت می دهدو این اتفاق می تواند از سنین کودکی تا 8 سالگی رخ دهد.
آكادمی دندانپزشکان كودكان آمریكا به والدین توصیه می كند به محض رویش اولین دندان كودك، به مقدار ناچیزی از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده كنند. این کار دندان های کودک را در برابر پوسیدگی محافظت می کند اما اگر کودک به طور اتفاقی میزان کمی از خمیر دندان را قورت بدهد، او را در معرض خطر فلوروز قرار نمی دهد.

آلرژی یا حساسیت

ممکن است فردی نسبت به فلوراید واکنش آلرژیک داشته باشد یا تحریک پوستی را تجربه کند، اگرچه این واکنش ها نادر می باشد. اما اگر به طور سهوا دوز زیادی از فلوراید استفاده شود، می تواند سمی باشد.
انجمن دندانپزشکان استفاده از لاک فلوراید حرفه ای را برای کودکان زیر 6 سال توصیه می کنند. لاک فلوراید برای خردسالان گزینه ارجح است، زیرا کودکان تمایل به بلعیدن کف یا ژل دارند که ممکن است باعث حالت تهوع در آن ها شود.

فلورایدتراپی در کودکان

استفاده از فلوراید به میزان مناسبِ توصیه شده توسط دندانپزشک، در هر سنی یکی از راه های مفید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.
پوسیدگی دندانی عارضه شایعی در میان کودکان است که پنج برابر بیشتر از بیماری هایی چون آسم، گریبان آن ها را می گیرد. فلورایدتراپی در کودکان به منظور جلوگیری از پوسیدگی و درد دندان ها در آینده توصیه می شود. دندانپزشکان بسته به میزان ریسک پوسیدگی دندان کودک، باید هر 3 تا 6 ماه فلورایدتراپی را تکرار کنند.

برای کاهش خطر استفاده بیش از حد مجاز فلوراید، دندانپزشکان این توصیه ها را می کنند:
والدین باید دندان های کودکان را با مقدار کمی خمیر دندان فلوراید دار، مسواک بزنند تا پوسیدگی را کاهش داده و خطر فلوروز را به حداقل برسانند. برای کودکان زیر سه سال به اندازه یک نخود از خمیردندان حاوی فلوراید کافی می باشد.
همیشه مسواک زدن کودکتان را کنترل کنید تا اطمینان حاصل کنید مقدار مناسب خمیردندان را استفاده می کند.
کودکان زیر شش سال نباید از دهان شویه های فلوراید دار در منزل استفاده کنند، زیرا ممکن است مقدار زیادی فلوراید قورت بدهند.

فلوراید تراپی در بزرگسالان

در بزرگسالان اگر فردی در معرض خطر پوسیدگی متوسط تا شدید دندان باشد، درمان حرفه ای با فلوراید می تواند به او کمک کند. کارشناسان توصیه می کنند افرادی که در معرض خطر پوسیدگی هستند دو بار در سال تحت فلورایدتراپی های حرفه ای قرار بگیرند.

بررسی های منظم نشان می دهد که درمان های فلورایدتراپی، نظیر وارنیش فلوراید، تاثیر مهمی در جلوگیری از ایجاد پوسیدگی هم در دندان های شیری و هم دندان های دائمی دارند.
فلورایدتراپی برای بیشتر افراد بی خطر می باشد. حتی در صورت وجود عوارض جانبی، این عوارض در مقایسه با فواید آن ناچیز است. بیشترین آسیب ممکن است از بلع مقدار بسیار بالای فلوراید به وجود بیاید.
افرادی که دندان هایشان پوسیدگی دارد، یا در معرض این خطر قرار دارند، بایستی در ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنند و در صورت تشخیص او فلورایدتراپی را انجام دهند. گاهی اوقات شدت پوسیدگی چنان عمیق است که فلورایدتراپی نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

انواع روش های فلورایدتراپی

فلورایدتراپی از راه های گوناگونی انجام می شود که این روش ها شامل تراپی با دهانشویه، وارنیش فلوراید، ژل و فوم، خمیردندان های فلوراید دار می باشند.

فلورایدتراپی با خمیردندان

این روش دو مرتبه در روز و هربار به مدت دو دقیقه توصیه می گردد. خمیردندان های حاوی فلوراید تا حد زیادی غلظت بیشتری از این ماده معدنی را در خود دارند. این خمیردندان ها حدود نود درصد فلوراید در ترکیبشان دارند. فلوراید با تماس به نقاط پوسیده دندان، سایر مواد معدنی مانند کلسیم را به محل پوسیدگی جذب کرده و مینای دندان را دوباره ترمیم می کند.
همچنین فلوراید با تحریک مینا باعث تولید فلوراپاتیت(ماده ای که مقاومت بالایی به اسیدها و باکتری ها دارد) شده و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری می کند.

وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید نوعی فلوراید غلیظ به شکل ژل است که توسط دندانپزشک روی دندان افراد زده می شود و این کار باعث می شود مینای آسیب دیدۀ دندان بازسازی شود. این روش برای کودکان زیر دو سال استفاده نمی شود. در این روش فرد باید تا چند ساعت پس از انجام کار تنها خوراکی های نرم مصرف کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *