درمان فاصله بین دندان‌ها

درمان فاصله بین دندان‌ها

درمان فاصله بین دندان ها بسته به شرایط هر فرد متفاوت است و باید بعد از معاینه مواردی چون: فاصله مابقی دندانها از یکدیگر,شرایط رشد دندان عقل,لثه و… توسط دندانپزشک متخصص زیبایی انجام شود. اما فاصله بین دندان ها در بعضی موارد حاصل مشکلی بزرگتر مانند شلوغی , فشردگی دندان‌ها و یا وجود فضای خالی بزرگ میباشد که اصلاح آن نیاز به ارتودنسی یا درمان لثه دارد. اگر اقدامی برای درمان انجام نشود، مشکلات افزایش و فاصله بیشتر نیز می‌شود و به پوسیدگی دندان، اختلال‌های فک و بیماری لثه می‌انجامد. در این مقاله با راه های درمان فاصله آشنا شوید.

فرنوکتومی

فرنوم (فرنوکتومی) نوع لبی به هدف اتصال لثه ها به لب ها به وجود آمده اند. این نوع فرنوم گاهی ممکن است یا خیلی بزرگ باشد یا خیلی عریض، و در صورت عدم تناسب فرنوم ممکن است بین دندان های جلویی فاصله بیاندازد. فاصله بین دندان های جلویی سبب نا مرتبی و نا زیبایی دندان ها می شود(این فرنوم در مرکزقسمت پشتی لب قراردارد).

همچین وجود این فرنوم با عقب کشیدن لثه از روی استخوان فک باعث تحلیل رفتن لثه می‌شود. دندانپزشکان معمولاً به بیمار توصیه می‌کنند که تا زمان درآمدن دو دندان جلویی دائم فک بالا اقدامی نکنند و سپس برای جراحی فرنکتومی تصمیم بگیرند؛ چون مواردی وجود دارد که فاصله بین دندان های بالا بعد از درآمدن دندان‌های دائمی خود به خود بسته می‌شود و فاصله از بین میرود. اما اگر نتوان درمان را به تاخیر انداخت، ارتودنسی برای رفع فاصله بین دندان ها انجام می‌شود. جراحی برداشتن فرنوم لبی فقط در زمانی انجام می‌شود که ارتودنسی برای بستن فاصله به وجود امده از فرنوم بزرگ لب نتیجه ای در بر نداشته باشد. البته اگر فرنوم باعث درد گرفتن لثه‌ها و لب بالا در کودکان شود، فرنکتومی لب انجام می‌شود.

بعد از انجام فرنوکتومی

بعد از انجام فرنوکتومی باید محلی که جراحی شده است با استفاده از دهانشویه یا آب نمک رقیق تمیز نگهداری شود. همینطور باید از مسواک نرم استفاده شود و به صورت آرام محل جراحی شده را تمیز کرد. اگر محل جراحی بخیه داشته باشد به مرور جذب بدن می شود، ولی تا آن زمان از خوردن غذا های سفت باید خودداری کرد.بعد از عمل تا دو روز احتمال درد و التهاب وجود دارد، برای تسکین باید با تجویز پزشک مسکن مصرف شود.

ارتودنسی برای درمان فاصله

ارتودنسی با استفاده از درمان ثابت و متحرک . البته زیر نظر متخصصان، این فضاها به زیبایی بسته می شود .یکی از موثرترین , پرکاربردترین و ساده ترین روش‌های بستن و یا کم کردن فاصله بین دندان ها درمان ارتودنسی میباشد. حتی اگر فاصله بین دندانی تنها مشکل دندان‌ها باشد، باز هم سیم‌کشی کامل دندان‌ها یا استفاده از پلاک ارتودنسی نامرئی نیازخواهد بود؛ زیرا هر حرکتی در دهان، حتی یک جابجایی ظریف، کل فک را درگیر می‌کند و اگر روش درمانی مناسب انتخاب نشود باعث پدیدار شدن مشکلات دندانی جدی‌تری می‌شود.

هزینه ارتودنسی:در موردارتودنسی برای برطرف سازی فاصله دندان ها, بستگی به میزان فاصله دندانی و میزان اندازه دندان ها و عوامل دیگری دارد که ممکن است گاهی با درمان ارتودنسی به تنهایی این مشکل برطرف شود و گاهی باید هم درمان ارتودنسی و هم ترمیم و زیبایی را با هم انجام شود .لطفا جهت مشاوره بهتر و دقیق تر ارتودنسی از طریق دایرکت اینستاگرام و یا واتس آپ عکس از دندان هایتان را ارسال نمایید و قیمت تقریبی درمان برایتان ارسال شود.

بریج و روکش دندان

روکش یا بریج (پل) دندان ازروی قالب گرفته شده از دندان‌های بیمار و برای جایگزینی یک یا چند دندان ساخته می‌شود. این ترمیم‌  به روی دندان آسیب‌دیده قرار میگیرد و با پوشش دادن آن شکل، اندازه و استحکام دندان را به حالت طبیعی خود برمی‌گرداند. این جایگزین‌ها با پوشش دادن دندانی که کاملاً از بین رفته است، هم ظاهر را اصلاح می‌کنند و هم دندان را ردیف و مرتب میسازد و به این ترتیب نقص‌هایی مانند فاصله بین دندانی نیز از بین می‌رود.

طول عمر بریج: بریج های دندان ۵ تا ۱۵ سال میتوانند دوام بیاورند. رعایت بهداشت مرتب دهان و چکاپ های مکرر می توان عمر آنها را به بیش از ۱۰ سال رساند.

موارد دیگر درمانی روکش دندان: ترمیم یک دندان شکسته – پوشاندن دندانی که شکل یا رنگ مناسبی ندارد – حفاظت از یک دندان ضعیف در برابر شکسته شدن – وصل کردن یک بریج برای رفع نازیبایی و ناهماهنگی دندان ها – پوشاندن یک ایمپلنت جایگزینی پرشدگی بزرگ در جایی که دندان کافی باقی نمانده باشد – پوشاندن دندانی که عصب کشی شده – ناهماهنگی در محل گاز گرفتن دندان ها  – از بین رفتگی سطح جویدن دندان ها به خاطر دندان قروچه – حفاظت از دندان عصب کشی شده .

ونیر کامپوزیت (پر کردن فاصله)

کامپوزیت ونیر همان مواد سفید رنگ رزینی میباشد که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما دندانپزشک زیبایی با استفاده از برندهای مختلف، رزین کامپوزیت را شبیه دندان های طبیعی روی دندان های فرد شکل می دهد. ونیر کامپوزیت از یک رزین پر کننده همرنگ دندان که به دندان متصل می شود؛ ساخته می شود که به نام ونیرهای یک روزه، ونیرهای رزینی و ونیر مستقیم شناخته می شود.

گاهی حتی بین ردیف‌ترین دندان‌ها نیز فاصله‌ای موسوم به مثلث سیاه وجود دارد که دستکاری شکل و تناسب دندانی نیاز میباشد همچنین برای اصلاح  معمولاً از بهترین لمینت ونیر استفاده می‌شود. ونیر و پرکردگی برای بستن فاصله‌های ناشی از تحلیل یا بیماری لثه نیز به کار برده می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *