نقش والدین در سلامت دندان کودک

نکات قابل توجه در سلامت دندان

نقش والدین در سلامت دندان کودک , کودکانی که در زمان خردسالی ملاقات خوشایندی با دندانپزشکی داشته باشند احتمالاًدرسراسرزندگی ، دید مناسبی نسبت به مراقبتهای دندانپزشکی خواهند داشت . اولین ملاقات در ایجاد این نگرش بسیار مهم است . مهمترین زمان هنگامی است که کودک شما هنوز هیچ درد و ناراحتی در دندانهایش حس نکرده است . در اولین ملاقات دندانها ، لثه و مفاصل صورت کودک معاینه شده و روشهای بهداشتی دهان و دندان آموزش داده خواهد شد . برای بیشتر کودکان این موقعیت جالب و حتی شادی آفرین است.کارکنان کلینیک از کار با کودکان لذت برده و می دانند که چگونه با آنها برخورد کنند .اما نقش شما والدین گرامی در شروع رفتار مناسب کودکتان نقشی کلیدی است.

قابل توجه  والدین گرامی:

1- سعی کنید در کودک خود دید مثبتی جهت حفظ ، نگهداری و در نهایت درمان دندانهایش ایجاد کرده و محیط کلینیک دندانپزشکی را برای او محیطی خوب و جالب توجه توصیف نمایید.

2- در صورتیکه خود شما تا حدودی در مورد درمان دندانپزشکی کودکتان دچار اضطراب هستید سعی کنید کودک متوجه بیقراری شما نگردد و مطمئن باشید اضطراب و نگرانی شما نیز بزودی بر طرف خواهد شد.

3- خواهشمند است از بکار بردن کلماتی مانند ترس ، درد ، خون ، سوزن ، آمپول ، سوراخ کردن ، مته یا اجسام تیز برای توصیف کار دندانپزشک خودداری نمایید ( حتی اگر در قالب جملات منفی باشد ) مثلاً به کودک نگویید اصلاًدرد ندارد یا خون نمی اید یا آمپول در کار نیست .

4- سعی کنید کاردندانپزشک را چه در منزل و چه قبل از ورود به اتاق کار به صورت کاری دوستانه توسط دندانپزشک برای تمیز کردن و شستشوی دندانها جهت رفع ناراحتی کودک برای اوتوصیف کنید.

5- خواهشمند است از دادن غذا و مایعات به مقدار زیاد قبل از آوردن کودک به دندانپزشکی و نیز از دادن تنقلات چسبناک قبل از معاینه کودک خودداری نمایید.

6- در صورتیکه در وضعیت سلامت جسمانی یا روانی کودک مساله ای وجود دارد خواهشمند است دندانپزشک را مَحرم خود و کودکتان دانسته و موضوع را در کمال صداقت با وی در میان بگذارید.

7- در صورتیکه احساس میکنید در مورد درمان کودکتان دچار نگرانی یا اضطراب هستید در هنگام معاینه یا حتی انجام کار درمانی روی کودک توسط دندانپزشک ، خواهشمند است صحبتی با دندانپزشک یا پرستار نکنید و حتی بهتر است خارج از اتاق کار منتظر مانده و یا از دور مراقب کودکتان باشید.

8- پس از انجام عمل بی حسی توسط دندانپزشک حتماً مراقب لب و زبان کودک خود باشید تا توسط خود او جویده نشود . در صورت مشاهده چنین عکس العملی از پرستار بخواهید تا یک رل پنبه کنار لب کودک قرار دهد .پس از انجام کار نیز تا حدود یک ساعت مراقب این مساله باشید .

سخن پایانی

در پایان کار ما سعی می کنیم هدایایی به کودک شما بدهیم که در واقع در پاسخ به رفتار مناسب کودک شماست ( به نشانه یادگاری و نه رشوه ) هنگا می که از قبل قول هدیه های خاصی را به کودک بدهید در واقع به او رشوه داده اید نه پاداش . جالب اینجاست که بدانید در صورتیکه قول هدیه ای گران بها را از قبل به فرزندتان بدهید ناخواسته سبب می شوید رفتار او بدتر گردد زیرا او فکر میکند هر چه بیشتر نشان دهد که تحت فشار و آزار است بیشتر مستحق گرفتن هدیه شماست و ناخواسته لحظه به لحظه بر بی قراریش می افزاید.

همکاری شما قابل تقدیر است ، بخاطر بسپارید سلامت دهان و دندان همانند سلامت عمومی مستلزم داشتن عادات بهداشتی خوب مانند مسواک زدن صحیح ، ملاقاتهای دندانپزشکی منظم و رژیم غذایی مناسب است و ما سعی می کنیم که این نکات را هنگام ملاقات کودکتان بیشتر مورد بحث قرار دهیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *