درمان اندو یا عصب کشی

درمان اندو یا عصب کشی

عصب کشی یا درمان اندو جزو درمان های ریشه دندان می باشند که توسط متخصص اندو یا اندودنتیست، انجام می شود. اندودنتیست دندانپزشکی است که دوسال دوره تخصص جداگانه در زمینه ریشه درمانی می گذراند.

در این درمان، ریشه دندان با مواد سازگار با محیط زیست و بدن انسان، پر می شود. آخرین راه حلی که با آن میتوان دندان طبیعی فرد را نجات داد عصب کشی است.صب کشی درمانی است برای دندان هایی که پوسیدگی آن ها عمیق شده و در معرض از بین رفتن هستند.

در صورت پوسیدگی شدید و اقدام نکردن به موقع برای عصب کشی، ممکن است کار به جایی برسد که دندانپزشک مجبور شود دندان فرد را بکشد و روش هایی مانند ایمپلنت و … را جایگزین دندان طبیعی او کند.

چرا پوسیدگی دندان به عصب می رسد؟

اگر دندانی که دچار پوسیدگی معمولی شده، تحت درمان قرار نگیرد، به مرور این پوسیدگی عمیق تر می شود و به پالپ یا اصطلاحا، عصب دندان می رسد. در این مرحله دندان با یک ترمیم ساده درمان نمی شود و نیاز به عصب کشی دارد.
پوسیدگی های عمیق، ترک های دندانی، ترمیم چند باره روی یک دندان و سایر عوامل این چنینی زمینه ساز تحلیل عمیق دندان هستند تا جایی که دندان تنها با عصب کشی قابل درمان می شود.

نشانه های به عصب رسیدن دندان

مهم ترین نشانه پوسیدگیِ دندان، درد است اما هر دردی نشانه به عصب رسیدن دندان نیست. پس بهترین کار مراجعه به دندانپزشک و تهیه عکس opg است. معمولن دندان دردهای شدید و طولانی، حساسیت دندان در برابر مواد غذایی سرد و گرم، ورم یا اصطلاحا آبسه کردن دندان از نشانه های به عصب رسیدن یک دندان می باشند.

مراحل انجام عصب کشی

قبل از هر اقدامی، دندان توسط دندانپزشکِ متخصص بی حس می شود. پس از آماده شدن دهان و دندان، سطح بالایی دندان آسیب دیده توسط پزشک سوراخ می شود تا پالپ یا عصب دندان دیده شود. در این مرحله پزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص پالپ آسیب دیده را خارج می کند و جای آن را با ماده ای مثل گوتاپرکا پر می کند.

گوتاپرکا ماده ای سازگار با محیط زیست است که در برابر سیستم ایمنی بدن انسان واکنشی نشان نمی دهد و دندانپزشکان برای پر کردن کانال ریشه دندان از آن استفاده می کنند. این ماده از جلبک دریایی تشکیل شده که پس از پاکسازی کانال، در ریشه دندان کار گذاشته می شود. گوتاپرکا در سایزهای مختلفی تهیه می شود که بنا به تشخیص دندانپزشک در خصوص طول و سایز ریشه دندان فرد، از نوع مناسب استفاده می شود.

مواد پر کننده دندان

پس از ترمیم ریشه نوبت به پر کردن دندان می رسد که معمولن از دو ماده کامپوزیت و آلگام یا سرامیک پرسلن استفاده می کنند که هریک مشخصات خاص خود را دارند. آلگام از نقره و جیوه تهیه شده و از مقاومت بیش تری نسبت به کامپوزیت برخوردار است و البته نیاز به تراش بیش تری برای چسباندن دارد. استفاده از آلگام در دندان های دو کاناله و آسیا مرسوم تر است.

البته با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه مواد کامپوزیتی جدیده به بازار آماده که به اندازه آلگام مقاومت داشته و رنگ سفید و قابل قبولی نیز دارند.

ماده پرکننده سرامیک در لابراتور تهیه و باتوجه به میزان سطح پوسیدگی ساخته شده و همان بخش را پوشش می دهد. مزیت پر کردن با سرامیک ظاهر طبیعی دندان است که به هیچ وجه قابل تشخیص نمی باشد. ایراد این ماده تراشیدن بخشی از دندان و هزینه بیش تر نسبت به سایر مواد ترمیمی می باشد.

برخی افراد نیز ماده طلا را برای پر کردن دندانشان انتخاب می کنند که استفاده از این ماده رایج نمی باشد و هزینه بالایی نیز دارد. اما مزیت طلا این است که از نفوذ باکتری و هر ماده ای به حفره پر کردگی دندان جلوگیری می کند. مراحل عصب کشی کامل همراه با قرارگیری روکش، حداقل نیاز به دو یا سه جلسه درمانی دارد.

انجام روکش پس از عصب کشی

پس از عصب کشی، ساختار دندان ترمیم شده ضعیف تر می شود و دیگر مقاومت سابق را ندارد. حال اگر چنین دندانی روکش نشود، پس از مدتی ترک خورده و می شکند که در اینصورت فرد متحمل خسارت های بیش تری می شود. در خوشبینانه ترین حالت چنانچه دندان از قسمت بالاتری ترک بخورد با انجام ترمیم مجدد و دشوارتر و گاهن جراحی لثه قابل نگه داری می باشد.

اما اگر دندان از ریشه بشکند و نتوان آن را نجات داد، فرد برای پر کردن جای خالی دندان آسیب دیده، بایستی فرآیندی مانند ایمپلنت یا پروتز مصنوعی را انتخاب کند. دندانپزشکان برای دندان های آسیا و عقبی دهان که عمل جویدن را انجام می دهند و فعالیت بیش تری دارند، روکش را تجویز می کنند، اما دندان های نیش و جلویی که فشار کمتری را تحمل می کنند، معمولن نیاز به روکش ندارند و مواد پرکننده برای آن ها کفایت می کند.

تجویز روکش پس از عصب کشی بستگی به تشخیص دندانپزشک دارد؛ چراکه وی به میزان عمق عصب کشی آگاه است. در واقع روکش اقدامی برای مقاوم تر کردن دندان پس از عصب کشی محسوب می شود.

انواع روکش های دندان

روکش های دندان از نظر جنس به سه دسته تقسیم می شوند. روکش های فلزی (فلزهای قیمتی، نیمه قیمتی و معمولی)، روکش های سرامیکی (پرسلن) و روکش های تلفیقی سرامیک و فلز که این سه دسته زیرشاخه هایی نیز دارند.

روکش های سرامیکی به دلیل ظاهر طبیعی ای که دارند، برای دندان های جلویی گزینه محبوب تری هستند. روکش های تلفیقی سرامیکی و فلز پایه ای فلزی دارند و از اینرو نسبت به روکش های تمام سرامیک مقاومت تر هستند.
هزینه روکش نیز بسته به مواد به کار رفته در روکش و جنس آن و همچنین دستمزد لابراتوار سازنده، متفاوت می باشد.

عوارض پس از عصب کشی

چندین ساعت پس از عصب کشی و هنگامی که اثر بی حسی موضعی کم کم از بین رفت، ممکن است در دندان عصب کشی شده احساس درد ایجاد شود که در این شرایط دندانپزشک مسکن هایی مانند ژلوفن و استامینوفن کدئین و … را برای بیمار تجویز می کند.

برای اطلاع دقیق از هزینه عصب کشی دندان می توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی مادر در کرج تماس بگیرید. انجام  عصب کشی به طور کامل در این کلینیک، در محیطی امن با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، توسط کادر پزشکی مجرب به مشتریان عزیز ارائه می شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *