مراقبت از دندان کودکان

نکاتی جهت اطلاع والدین کودک 

اولین ویزیت دندانپزشکی شما تاثیر فراوانی بر روی رفتار بعدی او در محیط های درمانی وکنترل اضطراب کودک هنگام دندانپزشکی خواهد داشت اگر این ویزیت در محیطی آرام ودر شرایط غیر دردناک صورت گیرد کودک خردسال شما را پله پله اماده می کند تا توانایی پذیرش درمانهای پیچیده تر دندانپزشکی را داشته باشد در صورت مراجعه به موقع راه کاهای گوناگونی وجودداردکه می تواند از بروز پوسیدگی دندانی پیشگیری کنند.

دندانهای شیری چه موقع می ریزند؟

دندانهای پیشین کودکان از سنین7-6 سال شروع به ریزش می کنند نکته مهم این است که دندانهای آسیابی آنان تا سنین 13-12 سال باقی می مانند چون دائمی های جانشین انان تا این سنین رویش پیدا نمی کنند 

آیا دندانهای شیری ارزش درمان دارند؟

دندانهای شیری خصوصا دندانهای آسیا در تغذیه کودک نقش اساسی دارند پوسیدگی این دندانها سبب درد وآبسه وناراحتی کودک می شود که گاهی حتی منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان می شود دندانهای پیشین سالم نیز سبب تغذیه تکلم زیبایی کودک وسلامت روانی اعتماد به نفس او در میان هم سالان می شود از نظر دندانپزشکی پوسیدگی زود رس ویا کشیدن پیش از موعد دندانهای شیری سبب نامرتب شدن دندانهای دائمی وجابه جا شدن دندانها شده وسبب می شود کودک درآینده به درمانهای ارتودنسی پیدا کند 

اگر دندان شیری کودکم را بکشم چه مشکلی پیش می آید؟

یکی از مهمترین عوارض آن اینکه:

تغذیه کودک مختل شده ونتیجتا اثر نا مطلوبی بر رشد کودک خواهد داشت کشیدن زود هنگام دندان شیری باعث می شود دندانهای مجاور به سمت ناحیه بی دندانی حرکت کنند وهمچنین سبب جابجایی جوانه دندان های دائمی نا مرتب در آمدن آنها وگاهی حتی گیر کردن  دندان دائمی در فک می شود گاهی درمانهای ارتودنسی با هزینه های بسیار بالا برای جبران این عوارض لازم می شوند. 

مگر دندانهای شیری ریشه یا عصب دارند؟

همه دندانها چه شیری وچه دائمی هم ریشه وهم عصب دارند به طور طبیعی ریشه دندانهای شیری در سن مخصوص خود کوتاه شده و می افتد امادندانهای آسیای کودک 6-5 ساله هنوز ریشه های بلند و محکمی دارند که در صورت بروز پوسیدگی گاهی نیازمند درمان عصب خواهند بود 

اگر دندان شیری عصب کشی شود (درمان عصب داشته باشد) آیا عصب دندان دائمی آن آسیب می بیند؟

خیر از آنجا که عصب هر دندان داخل کانالهای ریشه ای همان دندان است درمان ریشه دندانهای شیری آسیبی به دندان دائمی نمی رساند.

اصولا درمان ریشه به جهت جلوگیری از عفونت وآبسه دندان انجام می گیرد وهدف اولیه آن این است که دندانهای دائم آسیبی نبینند ودر شرایط طبیعی رویش یابند.

شیار پوش یا فیشور سیلانت چیست وچه موقع لازم است؟

دندانهای 6 کودکان اولین دندانهای دائم آنها هستند که در سن 6 سالگی رویش می یابند به دلیل شیارهای عمیق ومتعدد بر روی سطح جونده یکی از اولین دندانهایی هستند که پوسیده می شوند پو شاندن این شیارها با نوع خاصی از مواد که همرنگ که همزمان فلوراید نیز آزاد می کنند از پوسیده شدن آنها پیشگیری می کند .

دندان های پیشین کودک 6 ساله ام در امده ولی شیری هنوز نیفتاده چه کاری باید کرد؟

در صورتیکه دندان شیری متقابل لق شده باشد به مدت 2-1 هفته صبر میکنیم تابه طور طبیعی بیافتد دندانهای دائمی به تدریج در طی 2-1 ماه جلو آمده ومرتب می شوند در صورتی که دندان شیری اصلا لق نشده باشد باید آن را خارج کنیم بهتر است برای مایعنه جامع به دندانپزشک مراجعه  نمایید.

فضا نگهدار ها و ارتودنسی پیشگیری 

در صورتیکه اندازه فک ودندان کودکان با هم متناسب نبوده و دندانها بد جا در بیایند با استفاده از پلاک های ارتودنسی در سنین 8-7 سال میتوان آنها را گرد تااز نامرتب شدن بیش از حد دندانها جلوگیری به عمل آید .فضا نگهدارها هم جای دندانهای شیری که به هر علتی پیش از موعد کشیده میشوند قرار داده می شوند تادندان دائمی جانشین دچار جابه جایی نشود.

دندانهای جلوی کودک خردسالم( 3-2 سال) می شکند و می ریزد آیا جنس دندان خراب است ؟ چه کار می توان کرد؟

شیر خوارگی کودک در طول خواب شب بعد از یک سالگی باعث پوسیده شدن دندانهای پیشین فک بالا میشود بهترین راه پیشگیری عدم تغذیه کودک بزرگتر از یک سال در طول خواب شب ورعایت بهداشت وپاک سازی مداوم دندانها است فلوراید تراپی نیز برای کودکان پیشنهاد می شود تا سبب توقف روند پوسیدگی شود . 

فراموش نکنید 

1 – اولین قدم درراه آماده سازی کودک برای دندانپزشکی را شما بر می دارید پس سعی کنید اضطراب خود را کنترل کرده وآن را به کودک منتقل نکنید 

2- از جملات با بار منفی مانند اصلا ترس ندارد: درد ندارد :آمپول نمی زند :استفاده نکنید بجای آن می توانید بگویید می خواهیم دندانهایت را تمیز کنیم تا سالم و زیبا شوند. 

3-از قبل قول هدیه های خاص و گرانبها را به فرزندتان ندهد که دراین صورت تنها اورا نگران می سازید . پس از پایان کار می توانید او را با هدیه کوچکی  خوشحال سازید. اینستاگرام

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *