جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل

دندان عقل، سومین دندان آسیاست که در سنین بالاتر و معمولا بین 17 تا 25 سالگی رشد می کند که رویش آن در برخی افراد زودتر و برخی دیرتر اتفاق می افتد. به طور طبیعی دو عدد دندان عقل در فک بالا و دو دندان در فک پایین رشد می کنند. البته در همه افراد هر چهار دندان رشد نمی کنند و ممکن است فردی دو دندان عقل داشته باشد.

از آنجاییکه در این سنین همه دندان ها درآمده و رشد فک نیز کامل شده و جای زیادی برای رشد دندان جدید باقی نمانده است، رویش دندان عقل به خصوص در افرادی با فک کوچک تر، به یک معضل تبدیل می شود. این اتفاق باعث فشار به دندان های جانبی می شود تا جایی که برخی افراد مجبور به جراحی و برداشتن دندان عقل می شوند.

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

دندان عقل یا به صورت آشکار و طبیعی و یا به صورت نهفته و نیمه نهان در دهان رشد می کند. در مواردی که دندان عقل به صورت آشکار رشد می کند، نیز ممکن است با فشار به فک و دندان های مجاور، موجب درد و ناراحتی شده تا در نهایت به حذف با جراحی منجر شود.

در مواردی که دندان عقل باعث به هم ریختگی دندان های دیگر شود و یا در آن ها پوسیدگی یا عفونت ایجاد کند، بایستی توسط دندانپزشک متخصص از دهان خارج گردد. رشد دندان عقل و فشار آن به دندان های مجاور در برخی افراد که فک کوچکی دارند، ممکن است سبب کج شدن سایر دندان شود.

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل موقعی به صورت نهفته و پنهان شکل میگیرد که جای کافی برای رشد دندان عقل وجود نداشته باشد. دندان عقل نهفته یا به طور کامل در لثه قرار دارد و یا در برخی موارد، بخشی از آن بیرون زده و بخشی دیگر در لثه می ماند. دندان عقل نهفته معمولا از طریق عکس های رادیولوژی OPG قابل مشاهده و تشخیص می باشد.

جراحی دندان عقل نهفته به دلیل پیچیدگی ریشه و نوع جایگیری آن در لثه عملی دشوار و حساس به شمار می رود که بایستی توسط متخصص این کار صورت بگیرد. در برخی موارد ریشه این دندان ها به عصب های دهان نزدیک است که برداشتن آن نیاز به دقت بالایی دارد. دندان های عقل نیمه نهفته به دلیل ایجاد گیر غذایی بیشترین مشکل را برای سلامت سایر دندان ها به وجود می آورند.

دندان عقل نهفته اغلب در افرادی دیده می شود که فک کوچکی دارند. این دندان به دندان های مجاور خود فشار وارد می کند و این فشار دائمی ممکن است سال ها بدون علامت بماند و بدون اینکه فرد بداند، دندان های مجاور را از بین ببرد. در مواردی دیگر ممکن است فرد درد عصبی داشته باشد و دندان عقل نهفته به ریشه های سایر دندان ها آسیب برساند. ایجاد بوی ناخوشایند دهان، ایجاد کیست فولیکولار، عفونت لثه و تغییر شکل سایر دندان ها از عوارضی هستند که یک دندان عقل نهفته می تواند به وجود بیاورد.

در صورت اقدام دیرهنگام، برخی از کیست های ایجاد شده توسط دندان عقل نهفته می توانند حتی بخش هایی از استخوان فک را از بین ببرند.

نحوه جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل تا قبل از سن 30 سالگی توصیه می شود. چراکه استخوان در سنین پایین تر ضخامت کمتری دارد و جراحی ساده تر است. در مواردی که دندان عقل به صورت آشکار و کاملا بیرون زده باشد، پس از بی حسی موضعی، تاج دندان عقل به راحتی با ابزار مخصوص توسط دندانپزشک از دهان خارج می شود. اما در مواردی که دندان عقل نهفته باشد، نیاز به جراحی پیچیده تری می باشد.

در صورتیکه دندان عقل نهفته باشد، انجام جراحی لثه ضروری می باشد تا با برش لثه بتوان دندان را خارج کرد. در موارد دشوار ممکن است پزشک دندان را خرد کند تا بتواند راحت تر آن را از دهان خارج کند. پس از خارج کردن دندان به صورت کامل، لثه بخیه زده می شود که این بخیه ها پس از 7 تا 14 روز کشیده می شود که برخی پزشکان در این شرایط از بخیه های جذبی استفاده می کنند.

مراقبت های پس از جراحی دندان عقل

*پس از جراحی دندان عقل، برای بهبود سریع تر و جلوگیری از عفونت رعایت یکسری نکات بنا به تجویز پزشکتان ضروری می باشد.

*24 تا 48 ساعت پس از جراحی دندان عقل از کمپرس یخ و پس از آن از حوله گرم استفاده کنید.

*بهتر است تا چند ساعت پس از جراحی نخوابید و هنگام خواب، سر خود را بالاتر از بدنتان قرار دهید. همینطور روی سمتی که دندان خود را کشیده اید نخوابید، تا از میزان التهابتان کاسته شود.

*به منظور تسکین درد، پزشک مسکن هایی مانند استامینوفن کدئین و ژلوفن را تجویز می کند که در صورت داشتن درد می توانید مصرف کنید.

*بهتر است تا چند ساعت پس از جراحی صحبت نکنید.

*پس از جراحی لثه غذاهای نرم بخورید و مایعات بیش تری بنوشید.

*از مصرف سیگار و دخانیات حداقل تا چند روز پس از جراحی خودداری کنید.

*از مصرف غذاهای سفت و داغ پس از جراحی پرهیز کنید و مایعاتی مانند سوپ را جایگزین کنید.

*شستشوی دهان را یک روز پس از جراحی آغاز کنید.

*در صورت جراحی لثه، معمولا پس از گذشت هفت تا ده روز بعد از جراحی، برای کشیدن بخیه باید به پزشکتان مراجعه کنید.

عوارض پس از جراحی

پس از جراحی دندان عقل ممکن است با عوارضی مانند تورم و التهاب همراه شوید که عوارض طبیعی جراحی هستند و با انجام اقدامات تجویز شده می توان از میزان التهاب کاست. خونریزی از عوارض دیگر پس از جراحی است که معمولا شایع نمی باشد.

تورم ناشی از جراحی دندان عقل نیز پس از چند روز از بین می رود و کمپرس سرد و گرم به کاهش این تورم کمک می کند. در صورت داشتن تب یا عفونت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

کشیدن دندان عقل به طور کامل در  کلینیک تخصصی دندان پزشکی مادر، در محیطی امن با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، توسط کادر پزشکی مجرب به مشتریان عزیز ارائه می شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *