جراحی لثه یا پریودنتال و روش های درمان آن

جراحی لثه یا پریودنتال و روش های درمان آن

پریو (پریودنتال) یا جراحی لثه یکی از خدمات دندانپزشکی است که در موارد خاصی مانند التهاب، بیماری های لثه، اصلاح طرح لبخند و … روی لثه فرد انجام می شود. بسته به نوع مشکلات لثه نوع خاصی از جراحی تجویز می شود.

دلایل جراحی لثه

در برخی افراد به دلیل تجمع باکتری در لثه، تغییرات هورمونی، بیماری دیابت، دلایل ژنتیکی و بیماری های لثه به خصوص در افراد سیگاری، لثه دچار التهاب و عفونت می شود و درمان های غیرتهاجمی پاسخگو نیست یا در برخی موارد دیگر مانند شکستگی دندان، برای بیرون آوردن دندان باقی مانده بایستی جراحی لثه صورت بگیرد. این روشِ ترمیمی، جایگزینی برای ایمپلنت است؛ در مواردی که دندان از دست رفته یا شکسته باشد.

همچنین از جراحی لثه برای اصلاح خط لبخند نیز بهره گرفته می شود. بدین منظور لثه ها در جراحی زیبایی کمی بالاتر برده می شوند تا در هنگام لبخند، بیش تر دندان مشخص باشد و لثه کمتر دیده شود.

دلایل جراحی لثه

عوامل شکستگی دندان

شکستگی دندان عوامل مختلفی می تواند داشته باشد.مانند:وارد شدن ضربه، پوسیدگی شدید، روکش نکردن دندانِ عصب کشی شده، برخی بیماری ها، فشردن بیش از حد دندان ها روی هم، ورزش های تهاجمی مانند بوکس و …، تغذیه نامناسب یعنی خوردن بیش از حد مواد شکر دار و شیرین،از عوامل شکستگی یا ترک خوردن دندان در هر سنی باشد.

عوامل شکستگی دندان

انواع شکستگی دندان

  • شکستن نصف دندان
  • ترک های مویی در سطح دندان
  • شکستن بخشی از سطح دندان (کاسپ)
  • ترک خوردن عمودی ریشه

در جراحی لثه چه اتفاقی می افتد؟

جراحی لثه انواع مختلفی دارد که بسته به نوع مشکل لثه، نوع مناسب آن انجام می شود. اگر جراحی شدید باشد،گاها لازم است بیمار بیهوش شود اما معمولا این کار با بی حسی موضعی صورت می گیرد. تمامی مراحل تحت استریل کامل انجام می شود؛ چراکه به دلیل نوع جراحی و باز بودن بافت لثه، امکان عفونت بسیار بالاست و جراحی باید در پاکیزه ترین شرایط انجام شود.

در این جراحی بافت لثه باز شده و تغییرات لازم توسط جراح لثه انجام می شود. پس از اتمام جراحی و ترمیم بخش آسیب دیده، لثه بخیه زده می شود که معمولا بین 7 تا 14 روز پس از جراحی، بسته به نظر پزشک بخیه ها کشیده می شود.

چند نوع جراحی لثه وجود دارد؟

جراحی زیبایی لثه

جراحی زیبایی لثه به منظور ایجاد شکل ظاهری بهتر در افرادی که لثه شان از نظر معیارهای زیباشناسی، به شکل استاندارد نیست، انجام می شود. بیرون افتادن بیش از حد لثه هنگام لبخند و پیدا بودن بیش از حد دندان و پوشش دهی کم لثه یا کنار رفتن آن، از دلایلی است که افراد این جراحی زیبایی را انجام می دهند. در یک لبخند استاندارد و معمولی، باید کمترین مقدار از بافت لثه پیدا باشد.

جراحی فلپ لثه

در این روش با ایجاد برش در لثه، عفونت ها و پلاک های جرم، از زیر بافت لثه و اطراف ریشه برداشته می شود. پس از ترمیم، بریدگیِ لثه بخیه زده می شود. این روش در درمان بیماری پریودنتیت کاربرد دارد. پزشک متخصص با کنار زدن لثه با دسترسی به ریشه دندان در صدد رفع عفونت برمی آید.

بیماری تحلیل یا عقب رفتن لثه

ممکن است لثه ها به لایل مختلفی تحلیل رفته و عقب نشینی کنند. در این بیماری بافت صورتی لثه عقب می رود و کم کم ریشه یا پایه دندان نمایان می شود که در این حالت زمینه برای پوسیدگی سریع دندان فراهم می شود. از آنجاییکه این اتفاق به مرور و طی زمانی طولانی رخ می دهد، بسیاری از افراد متوجه آن نمی شوند یا دیر آن را می بینند.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و از سویی رعایت بیش از حد بهداشت دهان به صورت افراطی و مسواک زدن با شدت زیاد طوری که به بافت لثه آسیب برساند، زمینه ساز ایجاد بیماری تحلیل لثه می باشند.

جراحی پیوند لثه

در افرادی که دچار بیماری تحلیل لثه می شوند، برای جبران بافت از دست رفته لثه، از جراحی پیوند لثه استفاده می شود. در این جراحی، معمولن به میزان لازم از بافت نرم سقف دهان برداشته و در محل لثه ای که دچار مشکل شده، پیوند زده می شود تا بافت لثه آسیب دیده، ترمیم شود. جراحی پیوند لثه، خود انواع مختلف دارد که بنا به تشخیص پزشک از روش مناسب استفاده می شود. انواع پیوند لثه عبارتند از: پیوند لثه جانبی یا پدیکال، پیوند لثه آزاد و پیوند بافت اتصال.

اقدامات قبل از جراحی لثه

قبل از جراحی لثه نیاز به اقدام خاصی نیست. اما لازم است سلامت دندان های خود را توسط دندانپزشک متخصص بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را ترمیم کنید تا روند جراحی لثه به خوبی انجام گیرد.

همه چیز درباره روکش سرامیکی ایمکس
مراقبت های پس از جراحی لثه

در جراحی لثه، رعایت یکسری مراقبت های ویژه برای جلوگیری از ایجاد عفونت و گرفتن نتیجه بهتر ضروری می باشد.

24 تا 48 ساعت پس از جراحی لثه از کمپرس یخ استفاده کنید.

مصرف آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت پس از جراحی و قرص مسکن را در صورت درد، طبق تجویز پزشکتان استفاده کنید.

پس از جراحی لثه افراد تا مدتی باید از مسواک های مخصوص (معمولن مسواک بین دندانی)، خمیر دندان و دهانشویه های خاصی، طبق نظر پزشک متخصصشان استفاده کنند.

از مصرف غذاهای سفت و داغ پس از جراحی پرهیز کنید و مایعاتی مانند سوپ را جایگزین کنید. در طول مدتی که بخیه ها در دهانتان هستند و لثه تان حساس است، به دهانتان فشار نیاورید.

معمولا پس از گذشت هفت تا ده روز بعد از جراحی، برای کشیدن بخیه بایستی به جراح لثه مراجعه کنید.

برای کسب نتیجه مطلوب مراقبت های پس از جراحی لثه را جدی بگیرید و به طور منظم انجام دهید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی مادر در کرج، خدمات کامل پریودنتال (جراحی لثه) را در محیطی امن و مطمئن توسط کادر پزشکی مجرب و متخصص به مشتریان عزیز خود ارائه می دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *