تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی؟

برای دندان از ایمپلنت جایگزین مناسبی دست رفته می باشد و مزایایی که دارد آن را به گزینه ای محبوب تبدیل کرده است. ظاهر ایمپلنت مشابه دندان طبیعی می باشد و قابل تشخیص نیست، همچنین دوام بسیار بالایی دارد و در صورت رعایت بهداشت منظم می تواند مادام العمر باشد.

با داشتن پروتزهای ایمپلنت با دلیل نوع قالب و ساختی که دارند، هنگام خوردن غذا احساسی مشابه دندان طبیعی خواهید داشت. این پروتزها نیاز به مراقبت خاصی ندارند و در صورت مراقبت صحیح یک عمر دوام می آورند.

اکنون با روش جدید کاشت ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشکان می توانند سریعتر و راحت تر از گذشته ایمپلنت را برای افراد انجام دهند.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت متشکل از یک پایه یا پیچ قوی و یک تاج می باشد که پایه به عنوان ریشه دندان و تاج روی آن قرار می گیرد. پایه یا پیچ ایمپلنت از جنس تیتانیوم و تاج آن از جنس سرامیک می باشد. تیتانیوم (به دلیل زیست سازگار بودن با بدن انسان)، استفاده می شود و نه تنها سمی نیست بلکه می تواند بدون پس زدن، در استخوان فک قرار بگیرد.
معمولن دو ماه طول می کشد تا پایه ایمپلنت در لثه جوش بخورد و پس از آن تاج سرامیکی روی پیچ قرار می گیرد و عملکرد این پروتز دندانی مانند دندان های طبیعی می باشد.

پایه یا پیچ ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و سپس تاج سرامیکی روی آن قرار می گیرد. تاج سرامیکی نه تنها از نظر ظاهری مشابه دندان طبیعی می باشد، بلکه بسیار محکم است و به خوبی تحمل فشار را دارد. پس اگر به دنبال جایگزینی برای دندان از دست رفته خود هستید، ایمپلنت می تواند انتخابی مناسب با ظاهری طبیعی و دوام بالا برای شما باشد.

  • مزایای ایمپلنت دندان
  • ظاهر طبیعی دندان
  • عملکردی مشابه دندان طبیعی
  • بدون مراقبت های خاص
  • دوام بالا

جراحی ایمپلنت دیجیتال؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن متدهای جدید، جراحی ایمپلنت دیجیتال جایگزین مناسبی برای روش سنتی آن به شمار می آید. در این شیوه همانگونه که از نامش پیداست، از تجهیزات دیجیتال مانند مدلسازی سه بعدی استفاده می شود و مزایای بیشتری نسبت به جراحی ایمپلنت سنتی دارد.
در جراحی ایمپلنت دیجیتال با استفاده از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی وضعیت استخوان و عصب ها بررسی می شود. با استفاده از این اطلاعات، دندانپزشک قادر به برنامه ریزی برای یک جراحی با حداقل برش ممکن خواهد بود و از آنجایی که جراحی ایمپلنت دیجیتال بر روی جراحی با حداقل برش و جراحت متمرکز است، درد آن به طور قابل توجهی در مقایسه با جراحی ایمپلنت سنتی کمتر می باشد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت سنتی روند کوتاه تر؟

جراحی کوتاه تر می شود. در حالی که جراحی ایمپلنت سنتی برای دو یکی از مهم ترین مزایای ایمپلنت های دیجیتال این است که پروسه ایمپلنت 130 دقیقه یا بیشتر طول می کشد، جراحی دیجیتال به دندانپزشک این امکان را می دهد پیش از شروع جراحی همه جزئیات را بررسی کرده و روش را بهینه تر کند. در نتیجه، کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال ممکن است در کمتر از 15 دقیقه انجام شود.
پروسه ساخت سریع تر در روش جراحی ایمپلنت دیجیتال، برخلاف روش سنتی- که در آن، طی مدتی که ایمپلنت آماده می شود، جای خالی دندان نمایان است و ظاهر خوشایندی ندارد- یک پروتز موقت مشابه ایمپلنت ساخته و تا زمانی که ایمپلنت اصلی آماده شود، در جای خالی دندان فرد قرار می گیرد.

مراجعه کمتر به مطب:در روش جراحی ایمپلنت معمولی، شما باید تقریبا در هر مرحله از برنامه ریزی دندانپزشک در مطب حاضر باشید. در این پروسه ممکن است نیاز باشد شش یا هفت جلسه به مطب دندانپزشکتان مراجعه کنید. اما با استفاده از روش ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشکان می توانند با کار بر روی مدل دیجیتال سه بعدی، برنامه ریزی خود را بدون حضور شما انجام دهند. این بدان معنی است که شما می توانید جراحی ایمپلنت خود را فقط با سه بار مراجعه به مطب انجام دهید.

جراحت کمترزمان بهبودی کوتاه تر: از آنجایی که جراحی ایمپلنت دیجیتال با برش بسیار کمتر و بدون بخیه انجام می شود، بهبودی پس از جراحی نسبتا کوتاه است. اگرچه میزان تحمل درد در هر شخصی متفاوت می باشد، اما افراد درد بسیار کمتری را نسبت به جراحی ایمپلنت سنتی تجربه می کنند.

هم پوشانی عالی :در روش سنتی جراحی ایمپلنت، پروتزها در محل خالی دندان قرار داده می شوند و سپس ترمیم های لازم توسط دندانپزشک انجام می شود. گاهی اوقات ممکن است جایگیری ایمپلنت نسبت به تاج مناسب نباشد، که این موضوع مشکل ایجاد می کند.
اما با روش جراحی ایمپلنت دیجیتال، می توان کل پروسه کاشت را به طور همزمان برنامه ریزی کرد. بنابراین با تنظیم بسیار دقیق اندازه پروتز و محل قرارگیری آن به صورت همزمان، هرگز مشکلاتی نظیر جایگیری نامناسب و مشکلات سایز پروتز به وجود نمی آید.
دقت بیشتر
با دقت بالایی که روش دیجیتال دارد، ایمپلنت ها کاملن در کنار یکدیگر قرار می گیرند و دوام بیشتری خواهند داشت. میانگین انحراف در محل کاشت پروتز با روش دیجیتال تنها 0.9 درجه می باشد که این دقت در روش سنتی ممکن است به انحراف 2.5 و یا حتی 4.9 نزول پیدا کند.

آیا درد جراحی ایمپلنت دیجیتال کمتر است؟

در جراحی سنتی ایمپلنت، لثه باید در تمام قسمت هایی که قرار است پروتز کاشته شود، برش بخورد. به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد روش جراحی ایمپلنت دیجیتال را ترجیح می دهند. در جراحی ایمپلنت دیجیتال، پروسه با حداقل برش لثه انجام می شود، زیرا از عکس سه بعدی CT برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت تارهای اعصاب استفاده می کنند.
در روش دیجیتال حفره ای که دندانپزشکان برای قرار دادن ایمپلنت در لثه شما ایجاد می کنند، به اندازه ای کوچک است که نیازی به بخیه ندارد. این مزیت نه تنها دوره بهبودی را کمتر می کند، بلکه تورم، خونریزی و عفونت را نیز کاهش می دهد. معمولن کل پروسه جراحی ایمپلنت دیجیتال برای یک تا دو ایمپلنت، حدود ده تا بیست دقیقه طول می کشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *