همه چیز درباره روکش سرامیکی ایمکس

همه چیز درباره روکش سرامیکی ایمکس

نقص های دندانی باعث می شوند بسیاری از افراد لبخند خود را از دید دیگران پنهان کنند. اما در این مواقع بسیاری از افراد به سراغ روکش های زیبایی می روند و برای ترمیم نقص های دندان های خود، آن ها را انتخاب می کنند. روکش ها لایه بسیاری نازکی از مواد مشابه دندان هستند که روی آن ها چسبانده می شوند.

مشکلاتی نظیر کجی دندان ها، فاصله دندانی، لب پریدگی و لکه های دندانی توسط این روکش ها از دید پنهان می شوند. اما بهترین انتخاب برای شما کدام روکش است؟ بررسی روکش سرامیکی ایمکس و مزایا و معایب آن می تواند به تصمیم گیری شما کمک کند.

روکش ایمکس چیست؟

روکش ایمکس یکی از روکش های پرسلن یا سرامیکی می باشد که گاها لمینت ایمکس نیز نامیده می شود. روکش ایمکس نسبت به سایر روکش های سنتی نازک تر و شفاف تر است؛ این بدان معنیست که برای نصب آن، دندان طبیعی نیاز به تراش خیلی کمتری دارد. روکش های ایمکس همچنین از مواد با دوامی ساخته می شوند که در صورت رعایت بهداشت می توانند تا 20 سال عمر کنند.

وجه تمایز این روکش با سایر روکش های دندانی که معمولن مات هستند، شفاف بودن روکش های ایمکس است. بنابراین روکش ساخته شده با این مواد لبخند طبیعی تر و زیباتری را برای فرد می سازد.

جنس روکش ایمکس

روکش های سرامیکی یا پرسلن ایمکس eMax یکی از بادوام ترین روکش هایی است که برای افراد دارای نقص دندانی تجویز می شود. این روکش از نظر زیبایی، ظاهری بسیار طبیعی دارد و به دلیل شفافیتش لبخند افراد را درخشان تر می کند. روکش های ایمکس از جنس سرامیک فشرده بر پایه گلس لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده اند که به دلیل زیبایی و استحکام بالایی که دارند، مشهور می باشد.

مراحل نصب روکش ایمکس

روکش ایمکس از پرسلن با مقاومت بالا ساخته می شود که به سطح جلویی دندان ها متصل می شود. این لایه هم عملکرد و هم ظاهر دندان را بهبود می بخشد. روکش های ایمکس به مقاومت بالایشان مشهور هستند و بدون نیاز به تراش زیادی روی دندان نصب می شوند. بر خلاف روکش های سنتی تر که برای نصب روی دندان نیاز به تراش بالای مینای دندان دارند.

در اولین مراجعه شما، دندانپزشک ساختار دندان و ویژگی های صورت شما را ارزیابی می کند تا مطمئن شود این روکش برای دهان شما مناسب است. در همین جلسه رنگ روکش ایمکس توسط فرد و با مشورت دندانپزشک انتخاب می شود. طیف رنگی این روکش از رنگ طبیعی دندان فرد تا رنگ های سفید تر را شامل می شود.

سپس قالبگیری دندان توسط دندانپزشک انجام می شود و قالب برای ساخته شدن به لابراتوار ارسال می شود. در جلسه بعدی روکش ایمکس آماده شده و توسط دندانپزشک روی دندان فرد با حداقل تراش ممکن نصب می شود.

مزایای روکش لمینت ایمکس

نیاز بسیار کمتر به تراش دندان

برای چسباندن انواع روکش ها روی دندان به مقداری تراش مینای دندان نیاز است تا سطحی برای اتصال روکش به دندان ایجاد شود. اما از آنجایی که روکش ایمکس نازک تر و همچنین محکم تر و بادوام تر از سایر روکش های سرامیکی می باشد، به میزان بسیار اندکی از سطح دندان تراش داده می شود.

حفظ استحکام دندان

پس از نصب روکش ایمکس به دلیل تراش بسیار کم دندان و حفظ مینا، دندان طبیعی فرد ضعیف نمی شود و روکش های ایمکس نسبت به سایر روکش ها استحکام دندان را بالا می برند.

تنظیم شکل دلخواه دندان

بسته به سلیقه فردی می توان تغییرات ظریف تا متوسطی را روی روکش ایمکس ایجاد کرد. ضخامت این روکش ها بین 0.3 تا 0.5 میلی متر است، درحالیکه ضخامت سایر روکش های پرسلن 0.5 میلیمتر می باشد. بنابراین روکش های ایمکس انعطاف پذیری بالاتری دارند.

ماندگاری بالا و ظاهر طبیعی

روکش های پرسلن سنتی به دلیل ضخامتشان مستعد ایجاد ترک می باشند. اما روکش های ایمکس هم ضخامت کمتر و هم دوام بالاتری دارند. همچنین این روکش به دلیل ضخامت کمتر، ظاهر طبیعی تری در دهان فرد و هنگام لبخند زدن ایجاد می کند.

شفافیت

شفافیت روکش های ایمکس به دلیل مواد به کار رفته در ساخت این نوع روکش می باشد و به همین دلیل ظاهر شفافی دارد که بسیار نزدیک به دندان طبیعی می باشد. به دلیل همین شفافیت روکش ایمکس نور بیش تری را منعکس می کند و جلوه طبیعی تری نیز دارد.

مراقبت از روکش ایمکس
بهداشت دهان

همانطور که دندان های طبیعی نیاز به مراقبت روزانه دارند، روکش ها نیز به همان اندازه و گاها بیش تر نیاز به مراقبت های بهداشتی دارند. روزانه دو بار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامت روکش ها لازم است. بهداشت پایین دهان ممکن است منجر به بیماری های لثه شود و عفونت ناشی می تواند باعث عقب رفتن لثه فرد شود. در این حالت مرزهای روکش با دندان نمایان می شود و آن را در معرض کنده شدن یا لب پر شدن قرار می دهد.

مسواک نرم و خمیر دندان مناسب

اگر روکش ایمکس دارید، حتما باید از مسواک نرم استفاده کنید. مسواک زبر باعث آسیب دیدن سطح روکش ها می شود و روکش را تحریک کند. برخی از خمیر دندان ها نیز حاوی مواد ساینده هستند که برای روکش و دندان ها مضر می باشد. هنگام انتخاب خمیر دندان، مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و به دنبال مواد تشکیل دهنده ای مثل هیدروژن پراکسید، سدیم بی کربنات یا جوش شیرین باشید.

پرهیز از غذاهای سفت

هنگامی که روکش ایمکس در دهانتان قرار گرفت، باید حواستان بیش از پیش به مواد غذایی که می خورید باشد. از جویدن غذاهای سفت مانند ته دیگ، شکستن تخمه، آدامس و یخ پرهیز کنید.

 اجتناب از ساییدن دندان ها

اگر عادت به دندان قروچه در هنگام خواب دارید، حتما آن را با دندانپزشکتان در میان بگذارید، زیرا این سایش به روکش ها آسیب می رساند. بعضا برای حل این مشکل راهکارهایی مانند محافظ دندان وجود دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *